torsdag 24. juni 2010

ny oppdatering

Anaya er veldig rolig, den roligste tispen jeg har sett under en oppblokking. Rusler rolig rundt, ikke no masing og kav på henne. Legger seg helst under trappa, vil inni buret men det tør jeg ikke tilfelle jeg ikke får henne ut.
Tempen har endret seg noe i løpet av kvelden. 19:47 var den 36,9 og på vei nedover. 20:20 36,6 et veldig raskt temperaturfall der. 20:45 36,7 og nå 21:30 var den 37,0. Nå satser jeg på den er på vei opp.
Blikket hennes har også endret seg nå, hun har fått det "ville", legger på ørene og har ikke det godmodige blikket lenger.

Jeg løper litt forvirra rundt for å sjekke at alt er klart til fødsel. Ladde batteri i kamera, skifta batteri i vekta, kom på jeg hadde glemt kjøpe kalk men det kan jeg få taki imorgen. Sprita saksa en gang til. Hadde glemt ta ut kyllingen men nå ligger den til tining. Kylling er mye energi i, og spesielt for tisper som ikke spiser er det genialt med kylling. Jeg koker den og avkoket får dem som drikke om den ikke er flinke til å drikke.
Havresuppe med druesukker og kalk får dem også. Ordentlig herskapsmåltid får de vordende og nybakte mødre ;)

Druesukker er for ekstra energi under fødsel, valpene kan også få bittelitt druesukker på tunga om dem er litt slappe. Da får dem et ekstra kikk til søke etter spenene. Kalk er for å forhindre melkefeber, som i værste fall er dødlig :(

1 kommentar: