torsdag 24. juni 2010

Ting roer seg

Tempen gikk ned til 37,0 en time etter første måling og holdt seg der i et par timer, for så gå opp til 37,3. Anaya har vært veldig rolig i hele dag. Sovet og sovet. Spiste et godt måltid kl 14, var ute på do, litt løs i magen, så inn for å sove igjen.  Kan håpe hun ligger lader opp ;)
På de andre to tispene mine, og det mest vanlige er at en merker godt på tispa når den er i oppblokking. Dem vandrer hvileløst omkring, kraver i tepper og senger for å finne en egnet soveplass, peser og kaver. Tispa har rett og slett ikke ro i kroppen.

I boka jeg noterer meg alt har jeg notert meg at oppblokking til Celia og Aimee har tatt oppimot et døgn fra temperaturen begynte å falle til den var normal igjen og første valp kom. Begge to har det vært godt synlig at det har vært noe på gang.

Men i boka "Valping" av Anne L. Buvik og Tove Solberg står dette:" Noen tisper viser få eller ingen tegn på at oppblokking er i gang, og setter tilsynelatende plutselig i gang med å presse ut en valp. Dette er ikke spesielt vanlig..."
Det står også videre " Ved flere anledninger har jeg observert et svakt temperaturfall hos tispa, litt nedsatt apetitt og noe urolig atferd uten at dette har vært starten på en fødsel. Ting har normalisert seg, og først etter yttligere noen dager har oppblokking startet på ordentlig."

I boka "Obstetrikk hos hund og katt" av Astrid Indrebø står dette om oppblokking: "Cervix, som er lukket under drektigheten, dilateres gradvis under blokkingen. Uteruskontraksjonene gjør at fosterhinnene og deretter fosteret trykkes mot cervixåpninge slik at cerviz gradvis blokkes.."  " På dette stadiet er tispa urolig. Hun går ofte rastløst omkring, legger seg og reiser seg, graver og peser. Hun vil stadig ut, ofte for å grave, men også fordi presset i buken gir behov for hyppig urinering. Det er vanlig at tispa ikke vil ta til seg noe særlig føde mens blokkingen pågår."

Etter min erfaring og etter lesing så har nok ting roet seg. Skal holde dere oppdatert på hvordan dette utarter seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar